Werken met de Lee Big Stopper – part 1

Bretagne betekent lange kustlijnen met veel rotsen, branding en enorme getijdenverschillen. De vakantie was dus een ideale gelegenheid om te werken met lange sluitertijden en het filter de Big Stopper.

Hieronder staat een normale foto van de kust van Bretagne, de baai van La Forêt. De opname is gemaakt zonder het filter, met de belichtingstijden zoals onder de foto weergegeven. De branding en beweging van het water is ‘bevroren’ waardoor elke opspattende druppel te zien is.

Zonder filter: EF17-40mm @ 17mm | ISO 50 | f/16 | 1/100sec | -1EV

De witbalans van deze opname is ingesteld op ‘daglicht’:  5200K, wat ik als standaard op de camera heb ingesteld.

Deze scene is ook gefotografeerd met de Lee Big Stopper waarbij alle instellingen gelijk zijn gebleven, behalve natuurlijk de sluitertijd die 10x zo lang wordt. Dat levert de onderstaande foto op waarbij de beweging van het water uitgestreken wordt.

EF17-40mm @ 17mm | ISO50 | f/16 | 25sec | 0EV

Precies zoals ik het voor ogen had.

Alleen… een foto als dit komt niet zomaar uit de camera rollen. Zoals altijd zijn de contrast verschillen in de volle zon groter dan de camera aan kan en levert de Big Stopper een blauwe foto op.

In het voorgaande artikel  “Overdag fotograferen met lange sluitertijden” bracht ik die kleurverschuiving al ter sprake.  De onderstaande foto is een directe omzetting van een onbewerkt RAW bestand naar JPEG.

Opname met witbalans op daglicht (5200K) en Big Stopper

De kleurverschuiving is heel duidelijk. Heel wat fotografen zetten dit soort foto’s met lange sluitertijden om naar zwartwit maar het kan ook prima gecorrigeerd worden met de software die voor handen is. Uiteraard mag het duidelijk zijn dat fotograferen in RAW bijna een verplichting is.

Eén manier is het volledig corrigeren in een RAW editor of Photoshop. Dit is wat ik tot op heden heb gedaan. Voor de foto in dit voorbeeld heb ik echter de witbalans in de camera op voorhand bijgesteld. Het beste resultaat leverde een kleurtemperatuur van 10.000K op.

Een kleurtemperatuur van 10.000K geeft een redelijke ruwe correctie voor de Big Stopper

Een foto is daarmee natuurlijk nog niet gereed. De witbalans moet nog verder bijgesteld worden om de juiste kleuren te laten zien. Dit kan in een RAW editor maar ook in fotoshop. Behalve deze correctie heb ik een aantal extra bewerkingen op de foto losgelaten want de foto oogt dof en de zonnige dag is er niet in terug te zien. In het onderstaande screenshot zijn alle bewerkingen die ik in Photoshop heb verricht zichtbaar.

Screenshot van de Photoshop bewerkingen (klik voor een groter formaat)

3 Reacties op “Werken met de Lee Big Stopper – part 1

  1. Dit is een zeer verhelderd en duidelijk artikel over het gebruik van de big stopper.

    Ik heb deze filter ook reeds willen aankopen maar doordat ik niet wist hoe die te gebruiken heb ik dit nog niet gedaan. Bedankt.

    Het enige wat misschien ontbreekt in je bespreking is het eventueel toelichten van je nabewerking in photoshop.. Ik denk dat je werkwijze waarschijnlijk gelijkaardig is als je bewerking van hdr.

    In elk geval doe zo verder. Je helpt alvast de beginnende amateurfotograaf goed op weg om op een praktische begrijpbare manier uitleg te geven.

  2. Dank je wel, Didier.

    Een big stopper is inderdaad een filter dat je niet zomaar even gaat gebruiken. Daarvoor is het te specialistisch (en kostbaar).
    HDR is mogelijk, en hier in het voorbeeld heb ik gebruik gemaakt van een soortgelijke techniek. Maar dat is niet persé noodzakelijk.
    De nabewerking is hier toch al behandeld: het corrigeren van de kleurverschuiving. De overige nabewerking is gewoon naar wens van de fotograaf en daarom hetzelfde als een ‘gewone’ foto.

Geef een reactie op nandoonline Reactie annuleren